Voel jij je weleens hulpeloos?

Teveel drukte in je hoofd en je kan maar geen rust in je lijf vinden. Je bent moe en slaapt heel slecht. Je hebt nergens meer zin in.  Voel jij je dan weleens hulpeloos? Je weet het gewoon niet meer.

Alles is je gewoon te veel. In jouw schreeuwt iemand om hulp. Je weet alleen niet wat je moet doen en wie jou hier mee kan helpen. Vaak hebben we het er niet over, zo voelen we ook de pijn niet.

Vanuit vroeger werd er door je ouders gezegd dat jij het alleen moet doen. Dat je daar groot en sterk van werd. En zelfstandig. Klopt dit allemaal nog wel voor jou?

Als jij alles zelf blijft doen loop je het minste risico. Daar bedoel ik mee dat niemand je kan zeggen of je iets fout of goed doet. De verantwoording ligt dan bij jou en niemand anders. Maakt dat jou tot die leuke relaxte vrouw?

Hoe zou het voor jou voelen als je weer overzicht zou hebben? In de dingen die jij allemaal moet doen. Je wil van die onrust af in je lichaam en in je hoofd.

Oorzaak

Laat ik je meenemen wat de oorzaak zou kunnen zijn van je gedrag. Voel je alsjeblieft niet aangevallen. Weet, dat ik hier ook vandaan kom. Ik weet waarover ik met je praat. Het gaat me zo aan m’n hart dat jij nog zo zwaar aan het worstelen bent. Laat mij degene zijn die jou hieruit kan trekken. Zodat jij weer rust in je lichaam kan ervaren. Het zal niet altijd even makkelijk zijn maar ik deel graag de tweede stap met je die je kunt nemen naar een meer ontspannen leven zodat er ook veel meer balans ontstaat.

De Matroesjka pop

Ken je die Russische poppetjes? Die Matroesjka poppetjes? Dat zijn die houten poppetjes waar steeds weer een kleiner poppetje uitkomt. Jij bent die grote pop, het laat zien hoe er naar je wordt gekeken. Maar er zit nog wat in. Er zit een tweede poppetje in, die wat kleiner is. Het heeft een ook eigen stem in de grote pop. Maar dan wordt het erger, want er is een nog kleiner poppetje, die ook een eigen stem heeft in het tweede poppetje en in het eerste poppetje. Zo zijn er uiteindelijk 7 poppetjes, tot aan het kleinste poppetje toe, die schreeuwt het hardst.

Die schreeuwt: mijn ouders hebben nooit gezegd dat ik geweldig was, hebben gezegd dat ik alles zelf moet doen daar zou ik zo zelfstandig door worden, waren er niet op de momenten toen ik ze nodig had. Ze waren te druk met hun eigen leven bezig, waardoor jij de afwijzing voelde.

En dat moet nu die grote pop oplossen. Jij dus!! Maar vaak lossen we dit niet op, we hebben onze eigen wereld gecreëerd. Door de afwijzing zijn we bang om hulp te vragen.

Doordat er zoveel onrust zit in je hoofd en je lichaam is het ook moeilijk om hieruit te komen.

Alles is je gewoon allemaal te veel. In jou schreeuwt iemand om hulp. Je weet alleen niet wat je moet doen en wie jou hier mee kan helpen. Vaak hebben we het er niet over en zo voelen we ook de pijn niet. We zetten een masker op zodat  niemand echt werkelijk ziet hoe het met jou gaat.

Soms weet je niet wat je met jezelf aan moet. Je voelt je hopeloos en kunt geen kant op: je gedachten blijven maar doorgaan. Wij kennen dit gevoel maar al te goed, en delen daarom enkele tips voor het omgaan met een hopeloos gevoel.

 Tips
  1. Adem

Adem goed in, en goed uit.

Wie in paniek is en zich hopeloos voelt of een zware tijd ervaart, vergeet vaak een heel belangrijk ding: te blijven ADEMEN. Gedachtes komen en gaan maar ademhaling blijft. Te snel ademen zorgt ervoor dat je hartslag stijgt. Te langzaam ademen is echter ook niet goed, omdat je op die manier te weinig zuurstof binnen krijgt. Hierdoor maak je slechtere keuzes en voel je je vooral nog slechter over jezelf. Niet zo handig dus.  Adem daarom net zo lang in tot je niet meer kunt, en probeer zo langzaam mogelijk lucht uit te blazen. Herhaal dit zes keer en je voelt je sowieso beter dan voorheen.

  1. Praat erover

Probeer onder woorden te brengen waar je mee zit.

Door over je situatie te praten of schrijven, verduidelijk je het probleem. Je moet namelijk kiezen welke woorden je gaat gebruiken, dit dwingt je hersenen tot nadenken. Hierna kun je beginnen met analyseren: wat is eigenlijk datgene dat je zo dwars zit? Zodra je met het ene probleem klaar bent, dient de volgende crisis zich alweer aan. Probeer daarom alles onder woorden te brengen.

  1. Bij wie zou jij kunnen hulpvragen?

Maak eens een lijstje voor jezelf wie jou nu echt zou kunnen helpen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Weet dat wij er ook voor je zijn. Wij zijn twee top coaches met zeer veel ervaring op dit gebied. Schrijf het eens allemaal op en dan kunnen wij kijken hoe wij jou uit deze onrustige situatie kunnen halen.
  • Ga eens zoeken op internet, op forum site, misschien zie je dat je er niet alleen voor staat.
  • Praat eens met een lieve vriendin of misschien wel met je partner. Deel eens wat er allemaal in jou omgaat.

 

Liefs Petra