Vuile was buiten hangen

Heb jij vroeger ook van je ouders geleerd om niet over dingen te praten die in het gezin plaats vonden. Er werd gewoon niet over gesproken. Je mocht de “vuile was” niet buiten hangen. Of alles werd onder het grote kleed geschoven. Hoe ga jij daar nu mee om in jouw gezin?

Ik heb ook van huis uit meegekregen om niet over dingen te praten. Ik schaamde me voor mijn thuissituatie. Nu vele jaren later besefte ik me pas dat het me niks gaat opleveren. Je blijft op deze manier ook binnen je comfortzone. Daar is alles veilig omdat je niet hoeft te delen hoe jij je echt voelt. Ik ben uit mijn comfortzone gestapt om juist meer te gaan vertellen over mijn leven.

Het is niet altijd even makkelijk. Want zodra jij uit je comfortzone stapt kom je in een gevarenzone. Je wordt zichtbaar en mensen zullen kritiek op je gaan hebben. Ook daar heb ik nog steeds last van. Mensen in mijn omgeving doen er alles aan om mij in die veilige zone te houden. Zeker als er onderwerpen in het licht komen te staan waar zij ook wat van kunnen leren. Kortom mensen zullen van alles van je gaan vinden. Deze ervaring kan ik ook met je gaan delen als je kritiek krijgt ga je je oude gedrag weer vertonen en blokkeer je.

Je vervalt heel makkelijk weer in je oude patroon. Wil jij jouw patroon doorbreken? Kom dan 15 april naar onze Bewust Ontspannen workshop, daar leren we je alles over het loslaten van oud gedrag!

 

Controle loslaten

Wat zit er achter het idee dat je beter de vuile was niet buiten kunt hangen? Angst! Veel mensen hebben de overtuiging dat ze onzeker zijn als ze praten over hun problemen. Dat willen ze niet. Ze willen goed, sterk en dapper overkomen. Ze zijn bang dat anderen hen als een zwakkeling of mislukke­ling beschouwen als ze praten over hun eigen falen.

Die angst hebben ze als ze psychische problemen hebben. Over hun ziel-in-nood zwijgen ze echter. Die angst hebben ze ook als het niet goed gaat op hun werk of in hun privé leven. Het speelt overal. Veel ouders hebben het ook als het over de opvoeding gaat. Ze durven er niet over te praten dat het bij hen thuis (af en toe) een rommeltje is, uit angst voor de afgang. Ze willen per se de schijn ophouden van het goed lopende gezinnetje.

 

Wat zit er achter de angst?

Een laag zelf­beeld. Iemand die zichzelf een onvoldoende geeft, is altijd bang dat anderen hem een onvoldoende geven. Daarom is zo iemand meestal ook perfectionistisch. Door alles zo perfect mogelijk te doen, hoopt hij voldoendes binnen te halen. Als dat dan niet goed gaat, is dat voor zo’n persoon een grote dreun. Dan wordt weer bevestigd dat hij een onvoldoende waard is. Achter de angst om af te gaan zit ook een sombere kijk op medemensen. Iemand is voortdurend bang dat anderen hem nega­tief beoordelen.

Veel mensen, zeker degenen met wie je een goede relatie hebt, zijn juist blij als je je problemen eerlijk vertelt. Ze probe­ren mee te voelen met je nood. Ook vinden ze het fijn om je te helpen. Jij denkt misschien in termen van ‘afgaan’ maar zo zien zij het helemaal niet.

 

Zwijgen over je problemen is dom

Het is nergens voor nodig om in de krant te zetten dat je het moeilijk hebt. Dat is het andere uiterste. Het is daarentegen verstandig om erover te praten met de mensen uit je eigen leefomgeving en eventueel met één van ons van de Relax Academy. Wie het moeilijk heeft en zwijgt, moet namelijk toneel­spelen. Je zet als het ware je masker op. Dat heb ik ook jaren gedaan. Maar heeft me uiteindelijk niks opgeleverd. Mijn advies stop daar mee!! En vraag om hulp. Anders stijgt de spanning alleen maar. De angst voor de afgang neemt steeds meer toe. Uiteindelijk loopt je vast met een Burn-out als gevolg. Je hebt dan meer hulp nodig dan wan­neer je in een vroeg stadium meer dingen gedeeld had.

Ik zeg het weleens zo: hoe langer je wacht met het buiten hangen van de vuile was, des te meer vuile was komt er uitein­delijk op straat. Als de kinderen onder druk van thuis jaren­lang de schijn hebben moeten ophouden en de boel toch een keer klapt, dan komt er veel narigheid omhoog.

 

Hoe kan je dat nu doorbreken?

 

Tip 1:

Besef allereerst dat je met deze inzichten al heel ver bent. Het is écht een belangrijke bewustwording: het zien dat jouw huidige manier van reageren ontstaat door de nog in jouw aanwezige oude pijn. Weten waar iets vandaan komt is het halve werk! Besef dat jij zelf als bescherming je oude besluiten hebt bedacht. Wanneer je daar verantwoording voor neemt, kun je het gaan veranderen.

Tip 2:

Wees niet te streng voor jezelf. Verwacht niet van jezelf dat je dit zomaar even oplost. Het kan zijn dat het juist jouw strategie is om alles zelf te doen, tja, dat maakt het wat lastiger. Maar sommige dingen kun je gewoon niet alleen, hoef je ook niet meer alleen te doen. Vraag om hulp. Weet dat wij ervoor je zijn. Kom eens langs bij ons op kantoor voor een kopje thee.

Tip 3:

Probeer wat humor toe te passen, dat relativeert de boel een beetje. Lach eens om jezelf wanneer je ‘het weer doet.’ Neem je gevoelens niet altijd serieus, want er is meer dan jouw gevoel. Het lost het niet op, dat is zeker waar, het verzacht wel.

En, durf jij de vuile was buiten te gaan hangen?

Veel liefs,

Petra

 

Wil jij ook een patroon doorbreken? Wij helpen je 15 april graag op weg met de – Workshop van Bewust Ontspannen -.

Wil jij op de hoogte gehouden worden als we een nieuwe blog posten? Schrijf je dan hier in!

Pin It on Pinterest