9 beginners tips om te relaxen 

De meeste van ons hebben wel bepaalde punten op een dag waar je een te druk gevoel krijgt, je voelt je een beetje gestrest of opgejaagd en hebt geen tijd om te relaxen. Stress zorgt ervoor dat je te veel cortisol in je lichaam krijgt, een beetje stress is niet erg maar een overdaad is schadelijk. Door regelmatig te ontspannen, liefst elke dag of meerdere keren per dag zorg je voor een juiste balans tussen spanning en ontspanning.

Deze eenvoudige en makkelijk toepasbare tips gaan je helpen om jouw stress om te zetten in relax momentjes.

 

Tip 1 Vitamine, sinaasappels en citroenen gaan je helpen te relaxen. De geur van citrusvruchten zorgen ervoor dat het aan stress gerelateerde hormoon norepinephrine gaat dalen. De geur zorgt er ook voor dat je serotonine gehalte (gelukshormoon) gaat stijgen. Veel snuiven aan fruit gaat je dus helpen met relaxen :-).

 

Tip 2 Rol je voeten over een bal, je krijgt instant ontspanning als je je voeten heen en weer over een bal rolt. Jouw voeten zijn dol op een massage met een bal. Wil je ze nog meer verwennen? Verwen je voeten dan eerst met een voetenbadje met rozemarijn olie.

 

Tip 3 Schrijf, door alles wat je bezighoudt op te schrijven schrijf je letterlijk je hoofd leeg. Alles wat je “moet” doen of onthouden schrijf je ook op, zodat je dat niet allemaal in je hoofd hoeft te houden.

 

Tip 4 Muziek, door naar rustige muziek te luisteren verlaag je je hartslag, bloeddruk en ademhaling. Je stresshormonen verlagen en je endorfines (voor een relaxt gevoel) worden aangemaakt. Vooral klassieke muziek zoals van Bach en Mozart hebben een goed effect.

 

Tip 5  Lach door te lachen daalt de adrenaline in je lichaam en helpt je zo te ontspannen. Zoek grappige filmpjes op internet op. Lees een boekje met lachwekkende spreuken (zoals: vrouwen zijn gewoon slimmer). Of kijk naar foto’s waar je een lach van op je gezicht krijgt.

 

Tip 6 Kopje kruidenthee Niks zo lekker als een momentje voor jezelf met een kopje thee erbij (en een stukje pure chocola natuurlijk). Voor een extra relax moment neem je kruidenthee zoals groene thee, venkel, lavendel, melisse en kamille. Of koop een rustgevende kruidenmix in een theewinkel.

 

Tip 7 Kauw op kauwgom, even kauwen op jouw favoriete smaak is verrassend snel en effectief om te relaxen. Of je nou van mint, fruitig of citrus houdt, ze hebben allemaal hetzelfde effect om stress te verminderen. Door een paar minuten te kauwen kan je het gevoel van druk zijn verminderen en verlaag je jouw cortisol gehalte.

 

Tip 8 Leg je hoofd op een kussen, er zijn dagen dat alles wat je nodig hebt een heerlijk power napje is. Helaas lukt dat niet altijd als je bijvoorbeeld op kantoor bent en daar uitgebreid gaat liggen. Als je een kussen hebt maak je alvast een begin om te gaan ontspannen. Leg je hoofd op het kussen en probeer te visualiseren dat het kussen een grote spons is. Een spons die al jouw problemen opzuigt, en RELAXxxxxx.

 

Tip 9 Laat koud water over je polsen stromen, als de stress toeslaat ren naar de toilet en gebruik de kraan om te relaxen. Laat koud water over je polsen stromen en druppel wat achter je oren. De grote aderen onder je huid zullen verkoelen en daarmee jouw hele lichaam kalmeren.

 

Probeer uit te zoeken welke tip(s) het beste bij jou past. Voor mij werkt het beste als ik mijn handen masseer, vooral het stukje tussen mijn duim en wijsvinger is voor mij een ontspanningspunt. Misschien heb jij ook wat aan deze extra tip?

Veel liefs,

Nancy