Hoeveel tijd heb jij voor jezelf?

Zit jij nog in het lekkere vakantiegevoel? Heb jij het vast kunnen houden? Of loop je net als ik alweer in de malle molen rond vol verplichtingen? En heb je tijd tekort elke dag?

De scholen zijn nog maar net begonnen en voor de meesten is het vakantiegevoel alweer flink weggezakt. Ook Petra & en ik zitten weer in onze routine van werken, huishouden, dingen regelen enz. Alle ballen weer in de lucht houden tot de volgende vakantie, hoor ik veel om mij heen. En tijd voor onszelf, is dan vaak niet hetgeen wat bovenaan ons to-do lijstje staat.

En hoe kan het dan, dat ik wél tijd voor mijzelf kan vrijmaken? Waarom ik mezelf op 1 kan zetten, zonder mij daar schuldig over te voelen? En ook nog voldoende energie over houd om elke dag met plezier en passie te werken? Nou ben ik van nature wel een blij ei, maar tijd voor mezelf maken heb ik echt moeten leren.

Train jezelf.

Ik weet nog goed dat ik een paar jaar geleden werken, gezin, sociale contacten onderhouden en tijd voor mezelf een onmogelijke combinatie vond. Voor iedereen en alles stond ik klaar maar waar bleef ik zelf in dit verhaal? Eerlijk gezegd was ik erg gestrest doordat ik het gevoel had dat ik geleefd werd. Mensen om mij heen zeiden dat dit er nou eenmaal bij hoort als je kleine kinderen hebt…

Gelukkig voor mij ben ik een onderzoekend mens en ben ik boeken gaan lezen, seminars en workshops gaan volgen en heb mijzelf de keuze gesteld. Wil ik gestrest blijven of wil ik meer ontspannen gaan leven? Want je hebt altijd een keuze, en een ontspannen leven is ook een keuze!

Schuldgevoel

Jaren geleden ben ik begonnen om met mijn vriendinnen op vakantie te gaan. De eerste keer voelde ik me zo schuldig, dat ik mijn meer dan fulltime werkende man alleen achter liet met 2 kinderen. Ik maakte me zorgen of het allemaal wel goed geregeld was (alle boodschappen stonden in huis en alles was beschreven!) en hij het wel aan kon. Achteraf denk ik, hoezo voelde ik mij schuldig? Zat ik dan zo in het zorgen voor, dat ik ervan overtuigd was dat alleen ik het zo goed kon? Of voelde ik me schuldig omdat het eigenlijk niet kon dat ik voor mijzelf koos? Mijn plaatje wat ik vroeger had geschetst over mijn leven was er een van huisje, boompje, beestje net zoals mijn moeder altijd deed. En tja, daar hoort alleen op vakantie gaan echt niet bij.

Door alle trainingen die ik volgde en ervaringen die ik opdeed met het oefenen in loslaten, kwam ik steeds meer tot het besef dat het broodnodig was om tijd voor mezelf in te plannen. Ik werd er een zoveel leuker mens, moeder, collega en vriendin van! Weg met het schuldgevoel (en onzekerheid) en gaan werken aan mijn zelfvertrouwen, dat werd mijn eigen motto. En ik zeg niet dat het makkelijk was, maar het heeft mij zoveel meer opgeleverd. Mijn gezondheid, energieniveau, relaties en carière gingen er met grote stappen op vooruit.

Waardoor loop je vast?

Hoe komt het dat ik nooit tijd voor mijzelf vrij maakte? Wat ik al eerder zei, ik leefde nog vanuit het beeld wat ik uit mijn jeugd heb meegekregen. De overtuigingen die ik daardoor had aangenomen moest ik eerst gaan loslaten. En ook alle andere overtuigingen die je in je leven meedraagt zal je eerst los moeten laten als je verder wilt. Misschien herken je een paar voorbeelden hiervan:

  • Eerst moet de boel aan kant dan kan ik pas gaan zitten.

  • Ik doe het zelf het beste.

  • Er hoort altijd iemand thuis te zijn om voor de kinderen te zorgen

  • Een huishoudelijke hulp is zonde van het geld, mijn moeder deed ook alles zelf.

  • Alles moet perfect zijn.

    Lees ook, tijd is niet te koop? 

Wij vergeten nog wel eens dat wij de eerste generatie vrouwen zijn die zorgen en (fulltime) werken combineren. Aan de ene kant willen we met een kopje thee op de bank zitten met onze kinderen (of ouders die zorg nodig hebben) en aan de andere kant een geweldige carrière. Ondanks dat we meer zijn gaan werken zijn we niet minder gaan zorgen.

 

Time for a change!

Er zijn veel tips te geven om meer tijd voor jezelf in te plannen. Maar eerst zal je jezelf moeten overtuigen dat het belangrijk is en niet egoistisch. Tijd voor jezelf levert je zoveel op namelijk, je zal je gelukkiger gaan voelen, meer energie gaan krijgen, relaties veranderen en je komt met meer zelfvertrouwen in het leven te staan.

 

Stap 1, maak een lijstje met leuke dingen.

Dingen waar je nooit aan toe komt maar wel graag zou willen doen. Zoals, boeken lezen, wandelen, sporten, koffie met een vriendin, alleen op vakantie, een cursus volgen.

 

Stap 2, ga het inplannen.

Pak je agenda erbij en maak daarin deze afspraak met jezelf. Beschrijf deze afspraak ook in een opschrijfboekje. Bijvoorbeeld, elke dag om 12 uur ga ik een half uur een boek lezen i.p.v. opruimen. Houd je aan deze afspraak, een afspraak met een vriendin zeg je toch ook niet zomaar af?

 

Stap 3, regel structureel iets.

Heb je oppas nodig om je aan jouw gestelde afspraak te kunnen houden? Doe dat dan, zorg dat de oppass voor de aankomende weken geregeld is en niet voor 2x waarna het weer stil valt. Dit geldt ook voor andere zaken die met jouw tijd voor jezelf te maken hebben.

 

Stap 4 praat er met anderen over.

Hiermee laat je zien hoe belangrijk je het vindt. Anderen kunnen hier rekening mee houden en jou helpen om door te zetten. En misschien inspireer je hier anderen weer mee om ook tijd voor zichzelf te maken.

 

Stap 5, check je vooruitgang.

Het klinkt misschien een beetje raar maar controleer elke week of jouw doel (meer tijd voor jezelf) behaald is. Hierdoor houd je jezelf scherp en kan je tussentijds aanpassingen doen.

 

You can do it!

En bedenk dat alleen jij dit kan veranderen! Iedereen om je heen snapt waarschijnlijk wel dat jij meer tijd voor jezelf nodig hebt maar alleen jij kan hier iets aan doen. Leg aan je kinderen uit dat zij het ook leuk vinden om af te spreken, of om op schoolreisje te gaan. Ook jij wilt graag in jouw eigen speeltuin spelen of een weekendje weg.

Voor mij is het inmiddels heel gewoon om naar de sauna te gaan, de schoonheidspecialiste te bezoeken, met vriendinnen uit eten te gaan of alleen op vakantie te gaan. Als ik te lang niets voor mezelf doe word ik onrustig en gaat mijn energiepeil snel naar beneden. Dus zorg goed voor jezelf en maak daar tijd voor vrij!

Liefs Nancy

Ps, volgende week ga ik een blog van mijn 16 jarige dochter Eva plaatsen, over jawel, gestreste ouders! Ik moest wel even slikken en navragen of ik echt zo gestrest was een paar jaar geleden :-). Houd het blog dus in de gaten volgende week. En ook als je geen ouder bent, lees hem dan toch want elke volwassenen kan hier wat van leren over communicatie met anderen mensen.