Ben jij verslaafd aan stress?

Soms lijkt het wel of we verslaafd zijn aan stress. We zijn nog maar net begonnen met het nieuwe jaar en ik hoor al op diverse nieuwjaar borrels hetzelfde antwoord als ik vraag: “Hoe gaat het met je? Goed, maar te druk. Vervolgens legt diegene uit waarom en waarmee ze zo ontzettend druk is.

 

De cijfers

Volgens een onderzoek van ervaart bijna 9 op de 10 Nederlanders te veel druk en stress in het dagelijks leven, door zowel werk als privé factoren. Problematischer: cijfers van CBS en TNO tonen dat maar liefst 14% van de Nederlanders burn-out-klachten meldt. Dit percentage zal alleen nog maar stijgen de komende jaren!

 

Is stress slecht?

Goed, we zijn dus gestrest. Maar is dit zo erg? Ik heb het al vaker met je erover gehad. Een beetje stress is niet erg. Soms heb je vaak wat meer stress nodig om in actie te komen om dat ene vervelende stress klusje af te maken. We zijn ook vaak wat scherper bij een sollicitatiegesprek of die eerste date. Het zorgt ervoor dat we bergen werk kunnen verzetten. Hoewel stress dus niet altijd slecht is, heeft langdurige druk en stress een negatief effect op ons. We proberen veel manieren te vinden om stress te verminderen. We gaan opzoek naar allerlei trainingen, lezen boeken of struinen het hele internet af voor een oplossing. Soms is het best moeilijk om een stapje terug te doen. Soms zo moeilijk dat stress bijna verslavend lijkt. Het zorgt ervoor dat jij je werk kan blijven doen. Maar zal je dit op een langer termijn helpen? Ik denk het niet!!

 

Verslaafd aan stress

Net als bij andere verslavingen, schiet het dopamineniveau bij stress ook omhoog. We voelen ons voor even fantastisch. Maar na verloop van tijd, daalt het fantastische gevoel automatisch. We kunnen dan gevoelens ervaren van irritatie, geprikkeldheid of onrust. Die gevoelens stoppen pas wanneer het dopamine niveau weer stijgt. Wanneer deze cyclus zich maar vaak genoeg herhaalt, dan stijgt het risico op het ontstaan van een verslaving. We komen zogezegd dus in de problemen wanneer “gestrest” onze normale staat van zijn wordt. En als we eenmaal gewend zijn geraakt aan een bepaald stressniveau, zullen we net als bij elke andere verslaving op zoek gaan naar nog meer druk om dezelfde “high” te kunnen krijgen.

 

Ben jij verslaafd aan stress?

Misschien werk jij het beste onder een deadline, hou je ervan om alles tot het laatste moment te laten liggen en vind je het lastig om niets te doen. Ben je dan verslaafd aan stress? Misschien, een beetje. Maar dit is niet direct problematisch: als je geregeld een hoge mate van stress en druk ervaart, maar daarnaast verder goed functioneert dan is er geen reden tot zorg. Maar PAS OP wanneer je naast stress ook klachten als vermoeidheid, slaapproblemen, hoge bloeddruk, verminderde eetlust, verminderde weerstand, of prikkelbaarheid ervaart. En nog veel belangrijker, als je het gevoel hebt geen andere keuze te hebben. Je vindt het allemaal wel prima zo.

 

Wat kan je doen?

Als je het laatste herkent, is het allereerst belangrijk dat je beseft en erkent dat langdurige stress niet goed voor je gezondheid is. Daarnaast geldt, net als bij iedere andere verslaving, dat er vaak sprake is van een ander onderliggend probleem. Het kan helpen daar met iemand over te praten.

Ook kan je zelf al snel stappen nemen tot “afkicken”. We kunnen onszelf trainen om ons weer comfortabel te voelen bij stilte en rust, door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen, of door eenvoudigweg een aantal keer per dag een paar minuten stil te staan bij wat je voelt en wat er door je heen gaat. Ik kan me best voorstellen als jij deze stress verslaving al jaren in stand hebt gehouden weet jij bijna ook niet meer hoe het is om ontspannen te zijn. Vaak voelt dan je oude gewoonte beter dan je nieuwe ontspannen leven.

 

Nog een paar tips:
  • Ga schrijven, door je gedachte op papier te zetten zitten ze in ieder geval niet meer in je hoofd. Dat geeft je weer een beetje rust.
  • Zorg voor een opgeruimd huis. Rommel in je huis is rommel in je hoofd. Ik hoor je denken “ik ben al zo druk hier heb ik echt geen tijd voor.’ Excuses zijn dit. Als je gaat ruimen gaat dit je veel opleveren….rust!
  • Stop met uitstellen. Uitstellen van dingen levert je stress op. Je bent er namelijk dagelijks mee bezig en het heeft je waarschijnlijk niks opgeleverd.

 

Alvast een mooi voornemen om af te kicken in 2019. Je hebt meteen wel wat nieuws te vertellen op de komende feestjes.

 

Lieve relaxte groet,
Petra

Wil jij graag van onze hulp gebruik maken? JA, dat wil ik wel!!

Check dan nog even onze trainingen die we voor jou hebben.

19 en 20 januari in Abcoude

2 en 3 maart in Abcoude

30 en 31 maart in Rosmalen