Overgang van oud naar nieuw

 

Als eerste wens ik jullie een gezond, gelukkig en krachtig 2019! Ook namens Petra natuurlijk.

Elk jaar heeft iedereen het over de overgang naar het nieuwe jaar, een nieuw begin, een start voor andere gewoonten of simpelweg hopen op een beter jaar dan het jaar ervoor.

 

Overgang

 

Voor mij heeft de “overgang” ook andere betekenissen. Het is ook de overgang van mijn levensfases, zoals nu waarin mijn kinderen klein waren en nu opeens het huis uit gaan. Hoe gaat mijn relatie eruit zien als ze allebei weg zijn?  Het kan ook zo zijn dat de zorg voor je ouders ineens zwaar op je drukt. Nadenken of dit nou echt allemaal is wat je wilde in je leven, wat zou je willen doen? Is die baan of relatie nog leuk, word je er blij en gelukkig van?

 

Heb jij dit soort vragen ook? Kom dan naar de workshop van Stress naar Relax!

 

Een andere betekenis voor mij is de lichamelijke overgang. Absoluut geen sexy onderwerp voor een nieuwsbrief maar wel iets waar veel vrouwen last van hebben. Niet alleen de overgang omdat ik richting de 50 aan het gaan ben maar ook toen ik puber was of zwanger of na mijn zwangerschappen. Allemaal overgangen in je hormoon cyclus.

 

Op dit moment is het voor mij dus de “echte” overgang met nachtzweten, hormonen die alle kanten opgaan, menstruaties die verschrikkelijk heftig worden (hoezo na 30 jaar nog meer?). Lichaamsvet waar ik nog nooit vet heb gehad en uitzakkend vel (waar dus geen vet meer zit haha). De zwaartekracht wint het altijd, behalve bij je tandvlees, dat gaat omhoog zei mijn tante.

 

Stress gevoelig

 

Veel vrouwen van 40+ zijn stress gevoeliger dan daarvoor. Wat dan weer bijdraagt aan nog meer overgangsklachten. Alles valt en staat met hoe jouw hormonen rustig hun ding kunnen blijven doen. Speciaal hiervoor heb ik een aantal tips op een rijtje gezet. Laat je me weten wat jouw tips zijn? Dan kan jij mij misschien ook verder helpen!

 

Wat zijn de klachten van de overgang?

 

De drie bekendste zijn:

  • Nachtzweten
  • Opvliegers
  • Onregelmatige menstruatie of menstruatieklachten zoals, vaker en meer bloedverlies

Andere klachten zijn:

  • Slecht slapen
  • Moe
  • Vaginale droogheid
  • Minder zin in seks
  • Hartkloppingen
  • Spier- en gewrichtsklachten
  • Gewichtstoename
  • Depressieve gevoelens
  • Angstig en opgejaagd voelen

 

Kleine wetenschappelijke uitleg

 

Tijdens de overgang is ons hormoon oestrogeen aan het schommelen, ze geeft hierdoor aan ons zenuwstelsel verschillende berichten af. Het gevolg, innerlijke stress! Door deze interne stress ga je anders reageren dan normaal. Dingen die je makkelijk af gingen, verplichtingen of moeilijke situaties zorgen er dan voor dat je nog meer stress krijgt. Vaak zonder dat je het door hebt.

Dingen worden je nu sneller teveel en je raakt uit balans. Als je niks verandert aan je situatie zal je hoeveelheid stresshormonen blijvend hoog zijn. Hierdoor word je humeurig, angstig, nerveus of heb je negatieve gedachten. Je gaat slechter slapen en alles bij elkaar kan het er zelfs voor zorgen dat je een burn-out krijgt.

 

Langdurige stress put je lichaam uit!

 

Door de langdurige stress raak je uitgeput. Dit heeft weer effect op alles en iedereen om je heen, je werk, je relatie, je gezin of je vriendinnen. De interne stress kan je wel verminderen door een specialist te raadplegen maar zelf kan je veel doen aan de uitwendige stress. Hoe rustiger de buitenkant aanvoelt des te minder het je interne stress verdubbelt.

 

Tips!

 

  • Accepteer dat je nu in de overgang zit, gelukkig ben je hierin niet alleen. Zeg tegen jezelf dat het prima is dat dit gebeurt. Je hoeft het niet leuk te vinden maar erkennen dat het zo is gaat je helpen.
  • Lees boeken over de overgang, dan zie je wat het met je doet. Je bent niet gek of anders, bijna iedere vrouw heeft klachten door de overgang. Het boek, Te lijf van Isa Hoes en Medina Schuurman geeft heel grappig weer waar je mee te maken krijgt.
  • We blijven het maar herhalen, ga bewegen! Bewegen zorgt er letterlijk voor dat je je stress verbrandt. Kijk van welke manier van bewegen je blij wordt. Hardlopen, wandelen, yoga of dansen. Wat vind jij fijn om te doen?
  • Zorg voor regelmaat in je leven. Zoek afleiding, doe dingen die je leuk vindt. Maak plezier en lach veel. Geluk is niet iets wat we moeten najagen maar iets wat ze moeten “zijn”. Je hoeft het niet te zoeken alleen maar tegen jezelf zeggen en voelen dat je gelukkig bent is alles wat je nodig hebt.
  • Eet en drink gezond. Misschien een open deur maar onderzoeken wijzen uit dat voeding je kan helpen om beter door de overgang te komen. Eet elke dag veel verse groenten en fruit. Het liefste lokaal en biologisch. Drink water of kruidenthee, probeer zo min mogelijk cafeïne binnen te krijgen. Door de overgang kom je makkelijk aan dus vermijd suikers, alcohol en slechte koolhydraten zoals wit brood, witte rijst en zoetigheden zoals koekjes en gebak.
  • Gebruik een kruiden remedie voor behandeling van de symptomen van de overgang zoals, teunisbloemolie, zwartkaars, janskruid, wilde yam of rode klaver. Laat je goed voorlichten in de natuurwinkel over het gebruik hiervan!
  • Doe een visualisatie over hoe je leven er uit gaat zien als je geen stress hebt. Petra heeft gister een geweldige meditatie opgenomen die je gaat helpen om jouw pad uit te stippelen. Doordat je een focus hebt op wat je wel zou willen krijg je rust in je hoofd.

Heb je tips voor mij? Ik hoor het graag van je :-).

Liefs,
Nancy