Stress

Stress is één van de grootste ziekteverwekkers van deze tijd! 

In mijn praktijk voor massagetherapie zie ik vaak vrouwen die iets te veel stress hebben. Het zoeken naar ontspanning door massage kan een heerlijke oplossing hiervoor zijn. Het voorkomen van teveel stress is natuurlijk nog veel beter.

In al die jaren dat ik mij bezig houd met stress coaching en begeleiding heb ik veel  vrouwen voorbij zien komen die vaak niet in de gaten hebben dat ze teveel stress hebben. Ik merk dat veel vrouwen twijfelen of hun klachten te maken hebben met stress. Het lijkt wel of de stress signalen verborgen zijn.

IJsberg ​​

Het is net als met het topje van de ijsberg, het puntje steekt uit boven water en je ziet niet dat het grootste gedeelte onder water ligt. Het puntje is je bewuste gedeelte, dus wat je bewust ziet en voelt. Maar je onderbewuste gedeelte (95%!) ligt onder water. 
​Dit zijn onder andere de signalen die je vertellen dat je stress hebt. Je zal je dus eerst bewust moeten worden wat de signalen zijn, dit gedeelte moet je boven water zien te krijgen.


Burn-out en ziekten

Doordat het steeds vaker voorkomt dat (jonge) vrouwen in een burnout komen na te veel en langdurig aan stress bloot te staan wil ik je graag duidelijkheid verschaffen over het signaleren van stress. Ik wil het je graag vertellen zodat jij kan zien dat je niet de enige bent met deze klachten. Ook wil ik je waarschuwen om bepaalde signalen niet te negeren. Voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.

Wees je dus bewust van de stress signalen zodat jij op tijd kan ingrijpen en straks niet in een burn-out terecht komt. Een burn-out kan er zomaar voor zorgen dat jij twee jaar van je leven geen plezier meer hebt en je waarschijnlijk nooit meer op en top fit gaat zijn.

Vergeet ook de gezondheidsgevolgen van teveel stress niet, straks heb je jouw eerste hartaanval of herseninfarct achter de rug. Volgens celbioloog dr. Bruce Lipton van de Stanford University School of Medicine veroorzaakt stress 95% van alle ziekten. De overige 5% is genetisch wat weer veroorzaakt wordt door stress bij de voorouders.

Harvard Medical School zegt zelfs op hun website: teveel stress veroorzaakt chronische stress die weer verband houdt met hartziekten en herseninfarcten . Mogelijk heeft dit ook weer invloed op kanker en chronische longaandoeningen.

Zeg nou zelf, dit wil je toch niet? Doe je zelf en je omgeving dus een plezier, neem de signalen door en bekijk welke je herkent. Onderneem daarna actie om een burn-out of andere ziekten te voorkomen!

Is stress slecht?

Wat denk jij, is stress erg slecht voor je? Stress daar hebben we allemaal wel eens last van en dat is helemaal niet zo erg. Een grote mate van stress is wel vervelend en heeft vervelende gevolgen.

Gezonde stress zorgt ervoor dat je scherp blijft en in beweging komt. We kennen het allemaal wel dat als je een presentatie moet geven of een opdracht af moet hebben dat je tot het laatste moment wacht met beginnen en dan in eens alles af hebt. Je gaat meestal niet 2 maanden van te voren al aan de slag. In deze situatie gebruik je stress om in beweging te komen en daar is niks mis mee.

Het woord stress komt oorspronkelijk uit de bouwwereld, het wordt gebruikt met hoeveel kracht er op een deel van een gebouw kan komen. Het gebouw is berekend op “normale” stress. Op het moment dat er teveel of te eenzijdig stress is vertoont het gebouw haarscheurtjes , en teveel betekent dat het gebouw gaat bezwijken. Eigenlijk precies wat er met je lichaam gebeurt bij teveel stress. We bezwijken onder de druk met overspannenheid of burn-out tot gevolg. Sommige mensen hebben een grote draagkracht en sommige hebben een kleine draagkracht.

Signalen van stress

De signalen die afgegeven worden door jouw lichaam zouden je bewust moeten maken van jouw stress niveau. Stress signalen kunnen zijn:

  • problemen met inslapen of doorslapen
  • moe, futloos
  • spierspanning
  • misselijkheid, diarree
  • te snel ademen
  • sneller emotioneel
  • verandering in je gewicht
  • minder of meer eetlust
  • niet kunnen ontspannen, ook niet als je moe bent
  • geheugenproblemen
  • pijn in je rug, schouders en gewrichten
  • hoofdpijn
  • droge mond
  • duizelig, hartkloppingen

Oplossing

Schrijf op in een boekje de stresssignalen op die jij herkent bij jezelf en noteer de aankomende weken de momenten waarop je bewust bent van jouw stress momenten. Maak na vier weken een overzicht op welke momenten en situatie dit gebeurde en wat je gedachten erbij waren. Stress komt voornamelijk doordat wij onze gedachten geloven over een bepaalde situatie.

Bepaal wat je met deze situatie kan doen, vind je ze wel prima zo of wil je iets veranderen. Maak een keuze en zoek een oplossing. In ons artikel over het loslaten van stress vind je een manier om het los te laten.

Ga ook eens een overzicht maken hoe vaak jij ontspant in de week. dan kan je zien wat de balans is tussen ontspanning en spanning. Het is belangrijk om voldoende tegengewicht te creëren met ontspanning om de spanning af te voeren.


Veel liefs,
Nancy

Ps
​​12 april geven wij een 2,5 uur durende seminar over van een leven in de STRESS over te gaan naar een RELAXT leven. Of te wel, het seminar STRESS naar RELAX. 
Herken je de symptomen bij jezelf of anderen in je omgeving? Wacht dan niet langer tot het te laat is maar schrijf je in voor ons seminar. Samen met ons gaat het jouw lukken om jouw leven om te draaien.