Quick fix ontspan tips

Stel je eens voor, dat je elke dag precies datgene doet waar jij superblij van wordt? Dat je uitgeslapen uit je bed stapt met een fit en gezond lichaam. Je hebt zin om je dag te beginnen, om naar je werk te gaan of andere leuke dingen te doen. Energiek ga je op pad en aan het einde van de dag heb je een voldaan gevoel omdat het weer eens een topdag was. 

Illusie, een droom of gewoon weg onmogelijk om je voor te stellen? Ik ga je toch vertellen dat het waar kan zijn! 

Van de week bekende een vriendin mij dat ze lichtelijk jaloers op me is. Ik vertelde dat ik tot mijn honderdste wil blijven werken, gewoon omdat ik het zó fantastisch vind om mensen te coachen en begeleiding te bieden. Om samen te kijken hoe zij hun dromen kunnen waarmaken, om uit te zoeken wat zij écht willen in hun leven. Maar ook wat ze blokkeert en hoe ze blokkades kunnen loslaten. En dan ga ik niet voor een quick fix maar voor een langdurig resultaat! 

Jezelf mogen zijn

De manier waarop ik in het leven sta en vol passie over mijn werk vertelde gaf haar het gevoel, dat zou ik ook wel willen! Zij weet ook dat ik er lang over gedaan heb om mijn passie te vinden en uit het altijd maar druk zijn te durven stappen. Maling te hebben wat anderen van mij denken. Gewoon mezelf te mogen zijn. 

Mijn eerste stap is altijd zorgen dat ik zoveel mogelijk ontspannen ben. Vanuit ontspanning kan je alles bereiken. Als je gestrest bent kan je niet helder kijken of nadenken, dan kan je niet eens bedenken dat het anders zou kunnen zijn. Daarom is mijn werk, coachen combineren met massage zo’n super combinatie. 

Vandaar dat ik speciaal voor jou een blog met ontspanningstips voor je lichaam heb gemaakt. Helaas kan ik jullie niet allemaal komen masseren (zou wel leuk zijn!) maar ik kan je wel leren hoe jij zelf je lichaam kan ontspannen. Op elk moment van de dag. Een ontspannen lichaam is een ontspannen geest en andersom.

Lees hieronder de 11 Quick Fix ontspan tips. 

Denk je nou, ik ben niet zo gespannen, ik red het allemaal wel. Denk dan eens terug aan de stress test van twee weken geleden. Ik ben toch wel benieuwd wat jouw uitslag was en of je stappen hebt genomen om iets aan je gestreste situatie te doen? 

Stress speelt zich niet alleen in je hoofd of in je agenda af. Je lichaam kan een prima graadmeter zijn om te vertellen hoe het met je gaat.

Denk eens aan:

Hoofdpijn
vermoeid zijn
gespannen nek en schouders
je voelt je snel geïrriteerd, onrustig of humeurig
Hartkloppingen of een opgejaagd gevoel
maag- en darmklachten

Dit zijn maar een paar signalen die je lichaam aangeven dat je gestrest bent. Herken je dit? Lees dan snel de quick fix tips, zodat je het op een makkelijke en praktische manier kan aanpakken. Jouw eigen quick fix oplossing! Natuurlijk zijn veel veel meer voor een langdurige oplossing voor je stress maar snappen ook dat je daar niet altijd zin in hebt! Voor vandaag maken we het je gewoon makkelijk :-). 

Tips

 

  1. Luister naar muziek waar jij ontspannen van wordt. Muziek is één van de beste manieren om heel snel ontspannen te worden. Je gedachten dwalen af, je brein ontspant en je lichaam gaat vanzelf mee. 
  2. Smeer jezelf in. Als je niet 1,2,3 een massage therapeut bij de hand hebt kan je het ook zelf doen. Pak je favoriete bodylotion of olie en smeer je lichaam heel bewust in. Benoem de delen die je insmeert en probeer je alleen daar op te focussen. Geef je voeten extra aandacht, die worden al snel vergeten als we ons insmeren. In je voeten zitten verschillende drukpunten die ervoor zorgen dat jij snel weer relaxt wordt. Als je een olie of lotion met lavendel in huis hebt werkt het nog veel dieper doordat de geur van lavendel je laat ontspannen. Zie je de grote lavendel velden als voor je? Droom maar lekker weg.
  3. Mediteer, zoek een mooie meditatie op internet op en luister naar de stem die je meeneemt naar jouw ontspanning.Op YouTube vind je verschillende geleide meditaties of mantra’s die ervoor zorgen dat je in een andere staat terecht komt. Door een bodyscan te luisteren neemt de stem je mee om stukje bij beetje je lichaam tot rust te laten komen. Mantra’s luister je om je mee te laten voeren op oude woorden van wijsheid.

     

    De paden op de lanen in! 

     

  4. Ga naar buiten! Zoek de natuur op. Het bos, het strand of een mooi weiland. Weer of geen weer ga eropuit. Je zal zien dat je stress bij elke stap die je maakt af gaat nemen. Heb je moeite om je gedachten tot rust te laten komen? Ga dan je stappen tellen, van 1 tot 10 en weer terug. De natuur heeft een helende werking op je lichaam en geest. Probeer te genieten van deze tijd voor jezelf. Kijk om je heen wat voor moois je ziet. Hoe zien de bladeren eruit? De dieren die je tegenkomt of de zon op je gezicht.

     

  5. Ga dagdromen. Zelfs als je in de wachtruimte van de tandarts zit of in de file staat kun je van dit moment een mooi moment maken. Droom weg bij waar je naar toe zou willen, dat je in de zon zit of gezellig een kopje thee met een vriendin aan het drinken bent. Hoe mooi is jouw leven, waar ben je dankbaar voor en wat zou je nog graag willen?
  6. Probeer eens of strijken je kan helpen. Voor sommige mensen is strijken heel ontspannend. Je hoeft niet na te denken maar alleen maar gefocust te zijn op je strijkwerk. Ook wel belangrijk anders brand je gaten in je strijkgoed. Het is een mindful klusje!

     

  7. Ga stretchen en bewegen. Pak een matje en ga yoga oefeningen doen in je huiskamer. Je hebt er niet veel voor nodig. Het internet staat vol met yoga of tai chi oefeningen. Door je lichaam te stretchen en in beweging te zetten kom je weer helemaal tot ontspanning.

     

  8. Zoen met een geliefde. Een Amerikaans onderzoek in 2009 bewees dat zoenen heel goed en ontspannend voor je is. Door te kussen komt het hormoon oxytocine vrij. Oxytocine zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol verdwijnt. Na het kussen loop je er een stuk meer ontspannen bij.

     

  9. Voor mij alles chocoholic is dit de beste relaxer.. eet chocola! Pure chocola zorgt ervoor dat er allemaal blije stofjes in je hoofd gaan zitten, de zo geheten  bèta-endorfinen. En wie wil dat nou niet? Je hebt zo’n 40 gram nodig om deze stofjes aan te maken. Geen straf toch?

     

  10. Eet kauwgom, wellicht de simpelste tip die ik je kan geven. Uit onderzoek blijkt dat het kauwen van kauwgum goed is om je stress te verlagen. Het stresshormoon cortisol wordt verlaagt in je speeksel, waardoor je weer ontspannen wordt.

     

  11. Knuffel en aai een huisdier. Heb je er zelf geen één, kijk dan of je op bezoek kan gaan bij iemand die een hond of een kat heeft. Niet alleen goed om je stress gehalte te verlagen maar ook je bloeddruk. Twee vliegen in één klap.

Veel liefs,
Nancy

Ps, heb je ons nieuwe RELAX boek al besteld voor onder de kerstboom?