Vastzitten

Als je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft.

Vandaag belde mijn vriendin met bovenstaande zin, ze was als weken aan het racen tegen de klok in. Haar ene dochter ophalen op het sportveld, de ander op de crèche en onderweg bedenken welke boodschappen er nog gehaald moeten worden want oh ja…we willen ook wel wat te eten hebben vanavond.

Stress al om, pijn in haar rug, darmen werken niet zoals ze moeten werken en een knallende hoofdpijn er bovenop.

Ai, dit herken ik zo goed. Echt tijd om pas op te plaats te maken voor haar en gas terug te nemen. Zo gauw als je in de gaten krijgt dat het allemaal teveel is (je wordt het je bewust) kan je de keuze maken dat je er iets aan wilt doen. Je zit namelijk nooit vast in jouw situatie, het kan zo lijken in je hoofd maar het is zelden de waarheid. Dan blijft alleen nog de vraag over, wat kan ik er aan doen om los te komen?

Het leven kan soms voelen alsof het helemaal vast zit.

Je kan geen stap meer verzetten in de richting die je wilt. Als je al een voorstelling kan maken wat je precies wilt in je leven. Het gevoel dat je vast zit en je er niets aan kan doen is genoeg om de meeste mensen in een dip te krijgen.

Er zijn drie redenen waarom we vast komen te zitten:

  1. Je lichamelijke conditie

Een slechte lichamelijke toestand versterkt negatieve gevoelens. Zoals coach Tony Robins zegt: “Motion makes Emotion.” Het veranderen van je stofwisseling door beweging betekent het veranderen van je geestelijke toestand. Hierdoor doorbreek je negatieve patronen. Een betere conditie leidt daarom tot betere emoties, en dat is een van de sleutels tot het loskomen.

  1. Tijdsbeperking

Een reden waarom we het gevoel hebben dat we vast  zitten is omdat we te veel op het verleden of de toekomst gericht zijn. We blijven maar piekeren en oplossingen bedenken. Helaas lost dit niks op (als het wel iets oplost zou ik je aanraden om door te blijven gaan).

  1. Je zit vast op een bepaald plateau. 

Waarom lukt het de één wel om door te breken en anderen niet? Dat zij wel naar een ander plateau van groei gaan. Wat is het verschil tussen een doener versus een prater. De eerste groep is vastbesloten om heel diep te graven (o.a. door zelfreflectie) om de antwoorden te vinden die ze nodig hebben om hun plateau te overwinnen. Soms is het een combinatie van deze drie dat ons het gevoel geeft dat we vastzitten.

Wat kan je nou doen om los te komen uit jouw situatie?

Tips

 

1 Verander je woordgebruik. In onze taal ligt zoveel besloten, je hersenen reageren daar op. We zeggen vaak, ik ben druk i.p.v. ik voel me druk , maar je bent het niet. Door erop te gaan letten dat je ik ben omzet in ik voel neemt dat al veel druk weg en is er weer ruimte om vooruit te gaan.

2 Accepteer de situatie zoals die is. Het is prima om vast te lopen, het geeft je een kans om een nieuwe start te maken.

3 En nog meer woorden. Volgens de Engelse psycholoog Seth Swirsky helpt het om het woord ‘stress’  (of druk als je dat vaak gebruikt) te vermijden. Je hersenen gaan dit woord koppelen aan negatieve gevoelens en jouw stresshormonen vliegen omhoog. Als je aangeeft dat je het druk hebt  geef dan ook aan dat je er  vertrouwen in hebt dat het goed komt. Als iemand dan aan je vraagt, “hoe gaat het”? Antwoord dan, “ik heb veel te doen maar dat gaat zeker goed komen”.

4 Ga alles eens op een rijtje zetten. Waardoor loop je precies vast, schrijf het op. Als je alles hebt opgeschreven maak dan 3 rubrieken van alles, probeer gelijke activiteiten bij elkaar te zetten. Door het op te delen in 3 kleinere items vinden jouw hersenen het een stuk overzichtelijker dan een lange lijst.

5 Geef richting aan je leven. Waar wil je precies heen? Vaak lijkt het of je vast zit en kan je geen uitweg vinden. Door te beschrijven wat je wél wilt in je leven kan je een doel bepalen. Jouw hersenen vinden het heerlijk om met een doel te werken, ze zijn daardoor meer ontspannen en hoeven niet elk moment van de dag af te vragen waar je mee bezig bent.

6 Stretch je stress weg. Op de website van healthambition.com staat een mooi artikel van journaliste Helen Sanders. Hoe ga je om met werkstress en tips om de stress weg te laten vloeien. Een van de tips is om je stress weg te stretchen. “Stretch technieken worden al eeuwen door verschillende culturen gebruikt om lichaam en geest van lichamelijke en geestelijke stress te verlichten. Stretchen kan eenvoudig door je hoofd van links naar rechts te laten rollen om de spanning in de holtes van je hersenen te verlichten. Hierdoor kan je loskomen van hoofdpijn veroorzaakt door stress.” Het is heerlijk als je spieren vastzitten om af en toe dit achter je bureau te doen toch? Voor meer tips bekijk het interessante artikel van Helen, klik hier.    

7 Controle loslaten. We willen zo graag de controle hebben over onze situaties, alles naar onze hand zetten. Helaas dat is ijdele hoop, als wensen over wat er zou moeten zijn of gebeuren zou werken, dan zou iedereen het wel doen. Loslaten is de beste vorm voor controle. Klik hier als je meer wilt weten over loslaten van de controle.

Je zit dus nooit echt vast in je leven, je hebt altijd de keuze om er iets aan te doen. Wil je hier met ons over praten? Neem dan contact met ons op via info@relaxacademy.nl.

Veel liefs,

Nancy