Hoofdpijn

Volgens mij hebben de meeste mensen wel eens last van hoofdpijn. Jaarlijks zie ik in mijn praktijk in ieder geval veel vrouwen met hoofdpijn klachten. Variërend van af en toe een zeurende pijn in hun hoofd tot aan heftige migraineaanvallen. 

Tot vier jaar geleden had ik zelden hoofdpijn, het hoorde niet bij mij dacht ik altijd. Helaas kon ik op een dag mijn hoofd niet meer bewegen omdat de spieren in mijn nek bijna verdwenen waren. Een onbekende aandoening waarbij ik jarenlang elke dag zenuwpijnen en hoofdpijnen had. Dus voor iedereen die last van hoofdpijn heeft, ik weet hoe je je voelt en hoe alles overheersend hoofdpijn is!


Hoofdpijn en migraine

Omdat hoofdpijn en migraine zo verschillend zijn bij iedereen en vele oorzaken kennen leek het mij een goed idee om wat duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp. Hoe kom je eraan en nog belangrijker, hoe kom je er vanaf? Hoofdpijn is niet alleen maar pijn in je hoofd, het zorgt ervoor dat je dag erdoor beheerst wordt. 

In mijn geval werd het niet alleen veroorzaakt door lichamelijke stress (door een verkeerde werkhouding, verkeerde voeding en niet luisteren naar mijn lichaam) maar creëerde het ook stress in mijn leven. Ik kon mijn werk als ondernemer niet uitvoeren zoals ik dat altijd gedaan had. Hele dagen lag ik op bed terwijl mijn praktijk stil lag. Mijn inkomen viel weg, ik kon niet voor mijn kinderen zorgen, mijn sociale leven werd verwaarloosd of te wel, mijn hele leven stond op zijn kop. 


Oplossing 

Ik kan je niet beloven dat ik je van je hoofdpijn af kan helpen maar ik kan je wel op weg helpen met een plan van aanpak! Want dat is wat je moet doen, niet je erbij neer leggen dat je hoofdpijn hebt maar er iets aan doen. Lees dus snel verder in dit “hoofdpijn dossier”. 

Stap –voor – stap van je hoofdpijn af

Hoofdpijn kan veroorzaakt worden dan allerlei factoren. Ik noem er een aantal voor je op.

  • Een verkeerde houding (door werk, telefoon- of computer gebruik)
  • Stress of spanningen
  • Kou of hitte
  • Kiespijn
  • Oorpijn
  • Knarsen
  • Stijve nek
  • Slaaptekort
  • Te weinig drinken
  • Te weinig eten
  • Medicijnen

En jij wilt natuurlijk weten wat je eraan kan doen. Nou daar komt ie.

Stap 1

Breng in kaart wat voor soort hoofdpijn je hebt. Artsen hebben het over vier soorten hoofdpijn. Migraine, spanningshoofdpijn, hoofdpijn door medicatie of cluster hoofdpijn. Check met de bovenstaande lijst eens hoe jouw hoofdpijn is ontstaan. Gebruik je inderdaad medicijnen die deze bijwerkingen hebben en heb je sindsdien last?  Voel eens aan je kaakspieren of die erg gespannen zijn, kan het zijn dat je knarst of klemt? Heb je het de laatste tijd te druk en trek je je schouders op waardoor er spanning ontstaat?

Stap 2

Laat een goede diagnose stellen! Ga langs de huisarts als je (veel en vaak) last van hoofdpijn hebt. Hij zal een diagnose stellen en je eventueel doorverwijzen naar een therapeut of specialist. Ook kan hij een inschatting geven wat voor soort hoofdpijn je hebt en of het spanning gerelateerd is of niet. Je kan ook meteen naar een fysio-, massage- of een ander soort therapeut gaan.

Door het goed uit te vragen kan je een duidelijk beeld krijgen waar het vandaan komt. Is het puur lichamelijk of komt het door spanning en te druk zijn, of is het een combinatie van deze twee? Ga niet meteen allerlei pijnstillers slikken en zelf dokteren. Van paracetamol kan je zelfs hoofdpijn krijgen, kijk maar bij “medicijn hoofdpijn”.

Stap 3

Heb je last van hoofdpijn ? Voor de verschillende soorten hoofdpijn zijn verschillende oplossingen. Wil je liever zelf aan de slag of kan een therapeut je niet verder helpen. Dan geef ik je een aantal tips per soort.

Incidentele hoofdpijn. Als er niets ernstigs aan de hand is kan een goede nacht slapen je al van je hoofdpijn afhelpen. Ook een massage, een warme douche of een wandeling kan weer helpen om de spanning af te voeren.

Spanningshoofdpijn. Zit aan allebei de kanten van je hoofd, alsof er een band omheen zit. Het is een kloppende pijn. Het kan ontstaan door stress, je houding, slaapgebrek, emotionele toestanden, weersomstandigheden, spierspanning en angst.

Ga op zoek naar de oorzaak van je spanning en pak deze aan. Dit kan je doen met of zonder hulp van een therapeut of coach. Laat je masseren, ga yoga- en ontspanningsoefeningen doen en pas je houding aan gedurende de dag of nacht.

Wil je op maat advies voor spanningshoofdpijn? Neem dan contact met ons op! Door ons werk als massagetherapeuten en coaches krijgen we dagelijks te maken met mensen met hoofdpijn klachten.
Er zijn echt oplossingen voor!

 

Cluster hoofdpijn. Deze vorm zorgt voor ondraaglijke pijn die meestal voorkomt in clusters ( groepen). Het ontstaat meestal ’s nachts en kan meerdere keren per dag opkomen en dan in een periode van weken of enkele maanden. Mannen schijnen hier vaker last van te hebben dan vrouwen. Het is een extreem hevige pijn die zich vaak achter één oog bevindt.

Je huisarts zal je hiervoor doorverwijzen naar een neuroloog voor verder onderzoek en behandeling. Er is zelf niet zoveel wat je hier aan kan doen. Soms kan het verminderen van alcohol, stoppen met bepaalde hartmedicijnen, het vermijden van lange vliegreizen en niet op grote hoogte verblijven ervoor zorgen dat je aanvallen niet uitgelokt worden. Probeer dit uit de weg te gaan.

Medicijnen hoofdpijn. Wist jij dat je van paracetamol hoofdpijn kan krijgen? Je slikt het toch tegen de hoofdpijn zou je denken! Mensen die vaak (elke dag) paracetamol slikken kunnen hier last van krijgen. Maar ook medicijnen tegen migraine en pijnstillers kunnen dit veroorzaken. Het is een niet zo heftige pijn aan allebei de kanten van je hoofd. De pijn heb je bijna elke dag. Zorg dus dat je stop met teveel slikken. In het begin zullen je klachten waarschijnlijk verergeren maar na een tijdje juist afnemen.

Stap 4

Heb je last van Migraine aanvallen? Jaarlijks heeft meer dan 10% van de mensen migraineaanvallen. Een migraineaanval duurt ongeveer 4 tot 72 uur. Waarbij je last kan krijgen van misselijkheid, overgeven, overgevoelig voor licht en geluid. Je kan ook vlekken of lichtflitsen gaan zien.
Mijn advies is sowieso om dan naar je huisarts te gaan. Voor iedereen is migraine weer anders en de één heeft meer baat bij medicijnen dan de ander. Het is goed om dit samen met je huisarts te onderzoeken.

Migraine kan uitgelokt worden door verschillende factoren. Houdt eens bij wat voor jou een trigger is waardoor je een aanval krijgt. Voorkomen is beter dan genezen toch?

Triggers:

  • Helaas kunnen gespannen situaties en emotionele periodes aanvallen veroorzaken. Ook een periode van (te) veel activiteit gevolgd door een rust periode.
  • Door anti-conceptie, menstruatie, ovulatie kan er migraine ontstaan. Dit soort migraine verdwijnt vaak bij de menopauze.
  • Veel geluid en lichtprikkels kan je beter vermijden. Ook intensieve geuren zijn vaak te prikkelend.
  • Vermijd light producten met aspartaam, vleeswaren met nitriet, diepvriesgerechten, paddenstoelen, tomaten, alcohol, chocolade, noten, uien en bananen.

 

Op de juiste weg

Er is dus best veel te doen aan hoofdpijn, het is wel een kwestie van aanpakken en niet alleen maar een pilletje slikken als je er écht van af wilt en niet tijdelijke pijnstilling. Ik heb nu 3,5 jaar achter de rug waarin voeding, de juiste training en letten op de signalen van mijn lichaam voorop staat. Ik wil nooit meer terug naar de situatie waarin ik zat! Hopelijk heb ik jou ook een stukje op weg geholpen met dit artikel en schroom alsjeblieft niet om contact met mij op te nemen als je advies wilt!

Veel liefs,
Nancy

Meer van dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan HIER in voor onze Relax Brief dan blijf je op de hoogte.

 

Pin It on Pinterest