Het jojo effect

Je hebt waarschijnlijk wel eens aan de lijn gedaan toch? Dan heb je ook gemerkt dat je daarna eigenlijk alleen maar weer zwaarder bent geworden, pfff. Waar is de tijd gebleven dat je nog strak en slank was? Dat je misschien heel goed in je trouwjurk paste of die mooie strakke spijkerbroek aankon? Hoe veel je ook beweegt en op je eten let, na het volgen van een dieet word je vaak alleen maar zwaarder. Je wordt er alleen maar teleurgesteld en boos van dat je weer niet blijvend bent afgevallen. Dit is het zogenaamde jojo effect.

 

Lees snel hieronder de 3e stap voor BALANS!

 

En juist dat woordje “blijvend” is nou waar het om gaat! Je doet het toch niet om gefrustreerd naar de weegschaal of de spiegel te kijken en ziet dat het weer niet gelukt is? Je doet het om er voor eens en voor altijd ervan af te zijn! Niet alleen voor lijnen geldt het jojo effect maar voor vele dingen die je graag zou willen bereiken. Sporten volhouden bijvoorbeeld. Heb je wel eens een 10 rittenkaart gekocht maar de laatste paar keer niet afgemaakt? Een cursus gevolgd waar je na een tijdje geen vrij meer voor kon maken? Of je voorgenomen dat je het na de vakantie echt rustiger wil gaan doen op je werk?

Hieronder leg ik je uit wat je wél kan doen, zodat je niet elke keer aan het jojoën bent! Dit is tevens de 3e stap op weg naar een leven vol BALANS. Daar hoort je gewicht toch ook bij?

 

Afvallen en iets veranderen in je leven, wat hebben ze met elkaar gemeen?

Volgens Womens Health Magazine hebben een aantal onderzoeken over het jojo-effect hebben aangetoond dat als je afvalt je vetcellen in de stress schieten! Deze gestreste vetcellen gaan nieuw vet snel opstapelen zodat zij minder gestrest worden. Bijzonder toch? Want wat gebeurt er als je iets wilt veranderen in je leven? Voel jij je dan meteen ontspannen hierbij?

Of vind je het spannend en misschien wel doodeng om met jezelf aan de slag te gaan? Een andere baan krijgen is best spannend toch? Of je relatie uitmaken, ook al is dat precies wat je wilt, de uitkomst kan best heel spannend zijn. Alles wat buiten je zogeheten comfortzone ligt is best wel een uitdagende stap. Net als dat je liever je vetjes kwijt wil raken wil je vaak ook vaak andere dingen in je leven loslaten. Begin je het verband te zien? Net als met afvallen jojo je vaak in je leven alle kanten op. Welke richting wil je nou echt op?

Lichaam en geest zijn 1

Of het dus over afvallen gaat (verandering van je lichaam) of over het veranderen van de situatie waarin je nu zit (verandering van je geest) het proces is hetzelfde. Als je je geest niet kan overtuigen dat je wilt afvallen en vooral waarom dan lukt het niet om het vol te houden. Je zal jezelf eerst moeten overtuigen en vrienden worden met je brein.  Je geest heeft een jaar nodig om echt in de spiegel te kunnen zien dat je afgevallen bent.

1. Programeer je hersenen opnieuw, het werkt net als met een computer. Je harde schijf moet opnieuw ingesteld worden. Daarom moet je beginnen met stap 1 van 3 weken geleden. Neem een beslissing! Wat wil je wel? Hoeveel kilo wil je afvallen en voor welke datum? Lees deze stap nog een terug.

2. Ga je doel duidelijk opschrijven. Bijvoorbeeld: op 31 januari 2019 ben ik 5 kilo afgevallen. Dit betekent dat ik weer in mijn zwarte spijkerbroek pas en lekker in mijn vel zit. Zodat ik elke dag in de spiegel tegen mezelf zeg dat ik er zo geweldig uitzie. Het moet heel concreet zijn!

3. Actie! Ga nu actie ondernemen wat je zou moeten doen om af te vallen. Hoe vaak ga je bewegen, wat ga je eten, moet je een boek aanschaffen, heb je hulp nodig of kan je het ook alleen?

Heb je onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op, wij zijn er voor je en bieden je een luisterend oor aan!

4. Daarna komt het lastigste, laat de controle los over de uitkomst, alles is perfect zoals het nu is. Accepteer waar je nu staat, dit is prima voor dit moment voor het nu. Ook al ben je nu niet tevreden met je gewicht of je zijns toestand dit is de realiteit. Hier bevind je je nu eenmaal op dit moment.
Zie het als een tijdlijn , dit is je startpunt, niet het eindpunt! Hier wil je dus ook niet meer naar toe terug gaan. Het zijn steeds kleine stapje richting je doel, je bouwt steeds een plateau in waar je niet meer onder gaat zakken. Kleine stapsteentjes op je pad en met elke stap ben je tevreden. Want waar je dan bent is de realiteit!

5. Ontspan! Vanuit ontspanning kan je alles bereiken. Wat doet een hert als ze in je koplampen van je auto kijkt? Ze voelt zich letterlijk gevangen in jouw lichten, ze verstijfd en komt niet meer in beweging. Zo is het ook met alles in jouw leven. Het licht van je koplampen zijn je gestreste gedachten (overtuigingen).
Je druk maken over hoe je eruit ziet, wat je allemaal over jezelf gelooft, zorgt ervoor dat je letterlijk gevangen in je hoofd zit. Hoe graag we ook willen afvallen of met onszelf aan de slag willen gaan en de controle los willen laten. Je zal eerst moeten ontspannen en lief voor jezelf moeten zijn. Zie ook de tip nummer 2 van vorige week.

Loslaten

We werken onszelf steeds tegen als we onze negatieve gedachten over onszelf niet loslaten zoals bij punt 5. Zie je hoe je lichaam en je geest dus met elkaar samen werken? Als je een goed beeld van jezelf hebt en jezelf accepteert hoe je er op dit moment uitziet (echt alleen voor nu) dan kan je vanuit liefde gaan werken naar waar je naar toe wilt.

Je moet natuurlijk ook actie blijven ondernemen anders gebeurt er echt niks. Hoe mooi je ook kan voorstellen hoe het is als je slanker bent of je die nieuwe baan of relatie krijgt. Als je niks onderneemt komt het helaas ook niet naar je toe. Het is net als met fietsen, je moet in beweging blijven anders val je om! Zo is het ook met je lichaam en je geest. Als je continu stilstaat, dan gebeurt er ook niks in je leven of je lichaam. Je valt niet af en je gedachten laten je ook niet los. Die gedachten (ik ben te dik, ik kan niet in mijn bikini, ik moet gezonder eten, ik moet sporten enz.) laten je als het ware verstijven. Ze zorgen ervoor dat je niet in beweging kan komen!

Omarm wat je al bereikt hebt in je leven, al het goeds wat er al is op dit moment.

Petra gaat het volgende week met je hebben over stap 4, de liefde voor je lichaam, lees je dan ook weer mee?

Veel liefs,
Nancy

Ps,  maakt stress je dik? Deze vraag beantwoorden we in ons boek Relax, 12 maanden stressvrij. Stress heeft namelijk ook een grote invloed op je gewicht. Nieuwsgierig? Op 7 december wordt ons boek uitgebracht en zal het in de boekwinkels verkrijgbaar zijn. Binnenkort laten we je hier meer over weten!

 

Ps2, volg je ons al op facebookinstagram of op linkedin? We posten daar bijna elke dag leuke weetjes, inspiratie of quotes. Alles om jou verder te helpen naar een ontspannen leven. 

Onderzoeken van : Universiteit van Maastricht en Edwin Mariman, hoogleraar Functionele Genetica aan de Universiteit Maastricht