Anti-pieker tips

 

Van de week had ik een gesprek met een cliënt die ervan baalde dat ze vergeet te genieten van in het moment zijn. Wat ze precies bedoelde was, doordat ze altijd bezig was met wat ze nog “ moest” doen later op de dag of in de week, ze vergat te genieten van waar ze mee bezig was op dat moment. Continue staat haar hoofd op aan. Ken je dat? 

Je hoofd zit dan propvol met dingen die nog moeten gebeuren of dingen die je niet goed gedaan hebt (al geweest zijn). Piekeren wordt dan bijna onderdeel van je dagprogramma. En midden in de nacht word je dan wakker om gewoon door te gaan met het afwerken van je to do lijst of van de problemen die je overdag bezig hielden. Hoe kan je weer genieten van het moment zonder je telkens zorgen te maken over de toekomst.

To-do lijsten

Ik kan me nog zo goed herinneren dat toen mijn kinderen klein waren ik daar ook vaak mee bezig was. Lijstje in mijn hoofd met, “ niet vergeten dat ik morgen naar de juf toe moet.” “ Vanavond alvast de spullen klaar zetten voor de lunch van morgen.” “ Laat ik alvast een lijstje maken wat er in het weekend gedaan moet worden.” Om gek en gestrest van te worden!

Lees hieronder Anti-Pieker tips en oefeningen


Veel vrouwen leven op dit moment op deze manier en dat gaat mij echt aan het hart. Doordat ik het zelf heb meegemaakt, en gelukkig ook de oplossing heb gevonden, is het mijn passie geworden om vrouwen te leren hoe het anders kan. 

Ik word elke keer zo blij als ik van mijn cliënten terug hoor hoe goed het me ze gaat. Dat ze bezig zijn om hun dromen en doelen te verwezenlijken. Om weer gelukkig te zijn en vanuit hun hart te leven in plaats van continu in hun hoofd. 

Wil jij ook weten hoe je meer uit je hoofd kan komen? Lees dan hieronder Anti-Pieker tips en oefeningen die ik voor je verzameld heb.

 

Tips en oefeningen

De feiten op een rij:

  • Piekeren is een gewoonte, het lost geen problemen op ook al lijkt het wel zo. Het leidt tot helemaal niets. Vaak denken we dat piekeren helpt om een oplossing te vinden maar piekeren is geen denken. Het is alleen maar het herhalen van dezelfde gedachten. Probeer je als eerste hier bewust van te zijn en vertel jezelf dat alleen denken helpt.
  • Leuk weetje, 50% van de gedachten gebeurt nooit en 30% is al gebeurd. Het heeft dus helemaal geen zin om je gedacht steeds te herkauwen! Op wat er gebeurd is heb je geen invloed meer en wat er in de toekomst ligt bestaat nog helemaal niet en grote kans dat het niet gaat gebeuren. 12% van je gedachten gaan over wat anderen van je vinden. Heb je daar invloed of controle op? NEE , volkomen zinloos dus om je daar druk over te maken.
  • Nu we vastgesteld hebben dat piekeren zinloos is kunnen we gaan kijken wat helpt om ermee te gaan stoppen.

 

Wat kan je doen?

  • Wees je bewust dat je piekert en lees dit hierboven nog een keer door. Bewust zijn van je gedachten zorgt ervoor dat je kan en wil veranderen. Daarna neem je de beslissing, ik wil niet meer piekeren maar ik wil zorgenvrij door het leven gaan! Of elke beslissing die voor jou goed voelt en het tegenovergestelde is van piekeren en je zorgen maken. Doordat je die beslissing neemt kan je gaan veranderen. Dit is echt stap nummer 1 om van piekeren af te komen.
  • Leer te ontspannen. Op het moment dat je beseft dat je piekert ga je proberen te ontspannen. Ga er eens lekker voor liggen of zitten. Leg je handen op je buik en volg je ademhaling. In …en…uit….in…en…uit… Alsof je een ballon bent die gevuld wordt en weer leegloopt. Je focust als het ware op je ademhaling waardoor er geen ruimte is voor je gedachten. Mensen die ontspannen zijn piekeren minder. Meer manieren om te ontspannen vind je hier.  
  • We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, ga bewegen! Als je beweegt kan je simpelweg niet piekeren. Wandelen of sporten zorgt voor ontspanning en verandering in je emoties. Het kan ervoor zorgen dat je afgeleid wordt omdat je moet opletten tijdens de les of dat je tijdens het wandelen mooie dingen om je heen ziet.
  • Ga je gedachten opschrijven. Vrouwen die hun gedachten opschrijven zijn gelukkiger en piekeren minder. Pieker je vaak in bed? Schrijf dan voordat je gaat slapen alles van je af. Zo ga je als het ware met een leeg hoofd slapen. Schrijf op wat je bezig houdt, zo krijg je duidelijkheid en orde in je gedachten. Anders is het net een grote soep in je hoofd. Je hebt hierdoor het gevoel dat je weer controle krijgt over je gedachten waardoor het minder warrig voelt.
  • Ga je een focussen op waar je blij over bent, waar je dankbaar voor bent of wat er goed gaat in je leven. Door te piekeren focus je namelijk op het negatieve, waar je ongelukkig, onzeker of gestrest over raakt. Door je gedachten onder de loep te nemen (waar je over piekert) en daarna te kijken hoe je dit positief zou kunnen maken kan je een nieuwe situatie creëren.
    Probeer eens te voelen hoe het zou zijn als hetgeen waar je over piekert goed zou gaan. Hoe zou dat dan voelen. Bijvoorbeeld, je solliciteert op een andere baan. Ga eens voelen/dromen hoe je daar zou kunnen zitten tijdens het gesprek (enthousiast, vol zelfvertrouwen en er helemaal zin in hebbend). Stel je dan ook eens voor hoe blij diegene tegenover je is dat jij gekomen bent en wat je voor hun kan betekenen. Door dit te gaan voelen zal je niet gaan piekeren, je gaat daar vol energie naar toe en zal dat ook uitstralen. Drie maal raden wie de baan krijgt :-).