Ontspanning

In deze voorjaarsvakantie is het voor mij een prima tijd om eens stil te staan bij mijn drukte – ontspanning balans. Doe jij dat ook wel eens? Even stil staan hoe het de afgelopen periode is geweest? Wat is er allemaal gebeurd? Wat wil je niet meer en wat wil je wel gaan toevoegen in je leven?

Doordat de kinderen niet naar school hoeven, er minder files op de weg zijn en ik wat langer kan blijven liggen en eerder thuis ben houd ik tijd over. Het voelt ook altijd als een beetje vakantie wanneer er minder van je verwacht wordt terwijl ik wel gewoon aan het werk ben. De vakantieperiode is voor mij een prima periode om mijn patronen onder de loep te nemen.

Stress

2017 was voor mij een bijzonder zwaar jaar met een doodzieke man en dochter. Mijn eigen gezondheid ging helaas ook niet zoals ik het graag zie maar het was nou eenmaal niet ander. Gelukkig ging 2018 veel beter van start en gaat iedereen in mijn huishouden er met stappen op vooruit. Tijd om weer meer aan mezelf te gaan denken.

Reflecteren op mezelf helpt mij hier enorm bij. Wanneer voelde ik me gestrest, wat kan ik eraan doen om dat te veranderen, was het echt te druk of speelde de stress zich in mijn hoofd af?

Patronen

Door je bewust te zijn van je patronen kan je er ook iets aan veranderen. We zijn zo vaak bezig met leven op de automatische piloot, wat met veel dingen heel fijn is want je moet er ook niet aan denken dat je elke dag alles opnieuw moet leren.

Wat maakt dat je het gevoel krijgt dat je leven druk is? Heb je last van werkdruk, sociale druk, het in de lucht houden van allerlei ballen, financiële stress of misschien wel relatiestress?

In dit artikel krijg je tips om jouw drukte te onderzoeken en natuurlijk ontspanning tips!

Tip 1, inzicht in jouw leven

Schrijf eens op voor jezelf:

  • Wanneer voelde ik me te druk of gestrest?
  • Was het echt te druk, had ik echt teveel werk? Of was de gedachten dat ik nog van alles moest doen gewoon teveel?
  • Als je echt teveel aan je hoofd had hoe zou je dat kunnen veranderen? Wat is er voor nodig of wie kan je hierbij helpen? Hoe krijg je meer overzicht in je leven?
  • Was het maar je gedachten over wat je allemaal nog moest doen? Ga dan gebruik maken van een loslaat techniek. Kijk eens wat precies jouw gedachten was op dit moment en ga ermee aan de slag met deze methode, kijk bij tip 2.
  • Misschien krijg je wel stress van het plaatje wat je in je hoofd hebt hoe je leven er uit zou moeten zien?
  • Vraag jezelf ook eens hoe je zou willen dat je leven eruit zou zien. Dan weet je wat je doel is om naar toe te werken. Je hersenen vinden dit heel fijn waardoor het makkelijker is om nieuwe gewoonten aan te leren en vol te houden.

Tip 2, oplossen en loslaten

Als je bewust bent waar je echt last van hebt (stap 1), je gedachten of de werkelijke (werk) druk dan kan je aan de slag gaan met loslaten.  Is het de werkelijke situatie ga dit dan aanpakken. Hieronder vind je een paar voorbeelden, je zal natuurlijk zelf de oplossingen moeten bedenken maar laat je inspireren hierdoor.

–         Praat met je manager over de hoeveelheid werk die je hebt en hoe jullie dit samen kunnen oplossen. Ook als je ervan overtuigd bent dat het toch niet zal helpen, probeer het toch.

–         Bespreek met je partner, een vriendin of een financiële tussenpersoon hoe jij jouw financiële situatie kan aanpakken.

–         Last van relatiestress? Maak tijd vrij in elkaars agenda en ga op een neutrale plaats met elkaar praten, praat vanuit jezelf zonder beschuldigingen en verwijten.

Probeer in elk gesprek je emotie uit het gesprek te houden. Kijk ernaar vanaf een afstandje en kijk naar het hele plaatje.

Zijn het je gedachten of gevoelens over situaties of mensen dan kan je die bewust gaan loslaten. Een methode om dit te doen is die van Byron Katie.

Dit werkt als volgt. Je stelt jezelf 4 vragen:

  • Is het waar?
  • Kan je 100% zeker weten dat het waar is?
  • Hoe reageer je op die gedachte?
  • Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

De loslaatmethode van Byron Katie is eenvoudig en kan een enorme veranderingen in je leven gaan geven. Je onderzoekt op een makkelijke manier je gedachten, diezelfde gedachten die je stress geven kan je gewoon loslaten!

Tip 3, ontspanning

Nu je alles onder de loep hebt genomen en misschien wel gedachten hebt losgelaten is het nog veel fijner om te gaan ontspannen. Wetenschappelijk

  • Nummer 1 ontspanningstip is BEWEGEN! Ik weet dat we dit heel vaak noemen maar dit is echt het beste wat je kan doen. Je hersenen ontspannen ervan, je lichaam is je dankbaar en je emoties veranderen hierdoor. Als je blijft zitten op de bank terwijl je bijvoorbeeld chagrijnig bent dan verandert er niets.
    Ga je in beweging komen? Dan kunnen je emoties ook gaan veranderen. Neem de kinderen mee naar buiten voor een wandeling, iedereen knapt hiervan op. Ga sporten, fietsen of skaten. Ga in de tuin werken of iets anders waar jij blij en ontspannen wordt.

 

  • Op de 2e plaats komt muziek luisteren. Niets zo lekker als de tijd voor jezelf nemen en luisteren naar je favoriete muziek, zing of dans gezellig mee en je hebt twee vliegen in één klap. Dansen en muziek luisteren is natuurlijk de ultieme combinatie.

 

  • Ga iets doen waar jij van weet dat je er ontspannen van wordt. Luieren, netflixen, boeken lezen, tijdschriften lezen of een kop koffie drinken op jouw favoriete plek. In dit blog vind je nog 11 ideeën om te ontspannen. Relaxxxxxx

Ik hoop dat ik je op ideeen heb gebracht om jouw leven aan te gaan pakken. Ga de vraag voor jezelf beantwoorden, wie ben ik nu en wie zou ik willen zijn. Dit geeft je inzicht in wat je zou willen in je leven.

Heb je hierbij hulp nodig of vind je het leuker om dit samen met ons aan te pakken? Kom dan 24 mei 2018 naar onze Powervrouw in één dag in Abcoude! Wij zouden het super vinden om jou te helpen om je leven te veranderen.

Veel liefs,
Nancy