Wordt 2019 een Topjaar? 


Bijna 2019, heb je al plannen gemaakt? Misschien wil je afvallen, een andere baan, je fitter voelen of rust in je hoofd. Dit zijn allemaal voorbeelden van goede voornemens die wij kunnen bedenken aan het einde van het jaar. Het jaar zit er weer bijna op en kijk nu eens terug naar jouw 2018. 

Wat heb je allemaal gedaan wat je vorig jaar van plan was? Zijn die kilo’s er echt blijvend af gegaan, heb je die leuke opleiding gedaan die je altijd al had willen doen of is je leven minder stressvol geworden? Wat heb je bereikt en wat niet? Dat weet je pas als je ook echt doelen hiervoor had gesteld. 


Goede voornemens zijn natuurlijk super om te maken, het ook echt doen en volhouden is een stuk lastiger. In plaats van goede voornemens kan je beter doelen gaan stellen, je hebt dan meer kans dat je het ook daadwerkelijk gaat halen.  

 

Doelen stellen stom en saai


Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat het leuk en handig is om doelen te stellen had ik je echt niet geloofd. Het klonk mij te zakelijk en ik werd er niet echt warm van. Inmiddels stel ik meerdere doelen per jaar, hele leuke doelen zelfs! En zoals je op bovenstaande foto kan zien,  één ervan is al gerealiseerd voordat 2019 begonnen is. 

Mijn doel was, om met onze missie, “alle vrouwen in Nederland tot de meest ontspannen van de wereld te maken”, in mijn favoriete tijdschrift Womens Health te staan in 2019.  En…het blad ligt vanaf nu al in de winkel, wow mijn doel is al behaald! 

 

Alles krijgen wat je wilt!


Het voordeel als je doelen stelt? Je hebt duidelijk in beeld waar je naar toe wilt, je hebt meer kans dat je nu eindelijk datgene gaat behalen wat je graag wilt en je voelt je gelukkiger! Je kan die leuke baan of relatie als doel hebben, dat gewicht bereiken wat je wilt, innerlijke rust vinden of elke dag aan yoga gaan doen. Alles is mogelijk als je maar actie onderneemt. 

Wil je weten hoe ik mijn doelen stel en ze ook behaal? Lees dan verder hieronder dan ga je doelen stellen op een leuke manier. 

 

Doelen stellen

 

  • Doelen bereiken betekent niet altijd dat je hard moet werken, laat die gedachte alsjeblieft snel los. Dan is er niks leuks aan! Doelen stellen moet leuk zijn, je moet er lol in hebben zodat de weg naar je doel net zo leuk wordt als het doel zelf. Je zal er echt wel iets voor moeten doen maar je 1e stap is….zet een doel. Anders weet je ook niet of je iets bereikt hebt, het is onmogelijk om iets te bereiken als je niet wist dat je daar naar toe onderweg was toch? Je bereikt dan misschien wel resultaten maar niet je doel.
  • Hoe? Stap 1, een goed doel stel je door heel duidelijk te zijn. Wil je gewicht verliezen? Zeg dan niet, ik wil in 2019 afvallen. Dan is 100 gram ook genoeg. Zeg, ik wil 5 kilo afvallen voor mei 2019. Begin dus niet eerst met je plan van aanmaak!
    Wil je een nieuwe baan? Zeg, voor juni 2019 wil ik een baan voor 32 uur in de week in een licht kantoor met vriendelijke mensen waar ik op de fiets naar toe kan. Dit is duidelijk!
  • Stap 2, hoe voel jij je als je dit doel behaalt hebt? Klinkt misschien heel gek en zeker niet iets wat je op school of in je werk zal leren. Hier leer je voornamelijk hoe je doelen SMART maakt. Natuurlijk meten is weten maar je brein vind het heel fijn als hij weet dat jij je geweldig, enthousiast, blij en gelukkig gaat voelen. En je brein moet je echt te vriend houden als je zonder teveel excuses, angsten en overtuigingen naar je doel wilt gaan.
    Elke dag dit gevoel naar boven halen geeft jou het doorzettingsvermogen om verder te gaan. Ga er eens rustig voor zitten en maak dat toekomstbeeld in je hoofd, hoe zou je je voelen als je dit bereikt hebt? Komt er al een lach op je gezicht?
  • Stap 3, nu pas ga je actie ondernemen! Met welk dieet ga je aan de slag? Welke sportlessen wil je volgen, hoe vaak in de week? Met wie ga je contact opnemen voor die leuke baan? Of bij welke datingsite ga je je inschrijven? Wie ga je om hulp vragen? Wat moet je aanschaffen? Noem het maar op, welke acties heb jij nodig om bij je doel te komen?  De eerste 2 stappen zijn bedoelt om je mindset te veranderen en je focus op je doel te houden en daarna kom je pas in actie! En vertel me nou niet dat andersom ook lukt want dan was je vandaag mijn tips niet aan het lezen toch? Dan had je al vaker een doel bereikt.
  • De volgorde is dus, eerst je doel, dan hoe voel je je als je dit bereikt hebt, dan pas de actie die je gaat ondernemen.


Ik wens je superveel succes en schroom niet om contact met ons op te nemen als je er niet uitkomt en hulp nodig hebt(zie stap 3). 


Liefs,
Nancy
 

Ps, heb je ons nieuwe boek al besteld voor onder de kerstboom? 

Ps2, Kijk hier voor onze nieuwste training van Stress naar Relax, wie wil dat nou niet? Wil je hier liever eerst contact met ons over opnemen dan nemen wij telefonisch contact met je op.